Inkomsten en uitgaven


Meten is weten, wordt er wel gezegd. En wie regeert kijkt vooruit, dat is nog zo’n gezegde. Januari is wat dat aangaat een goede maand om dat in de praktijk te gaan brengen en ik nodig je dan ook uit om mee te doen.

Ik ga er voor dit blog dan even voor het gemak van uit, dat je de moeilijke versie van de uitdaging pakt. En dat je dus NU moet bedenken hoe je het gewenste spaarbedrag in de tweede helft van het jaar wil bereiken. Daarvoor ga ik beginnen met een stappenplan.

De eerste stap is inzicht krijgen. Wat komt er binnen aan geld en wat gaat er uit? Wat is absoluut noodzakelijk, wat is wenselijk en wat is overbodig? Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van een fictief huishouden. Met aan de linkerkant de inkomsten, en aan de rechterkant de uitgaven. Helemaal rechtsonder vind je het bedrag wat dit huishouden overhoudt of tekort komt.

Voorbeeld inkomsten en uitgaven

Voorbeeld inkomsten en uitgaven

 

Het is nu heel eenvoudig te zien, dat dit huishouden het niet redt elke maand en dat ze elke maand in de min terecht komen. De kans is ook heel groot, dat tegen de tijd dat in mei het vakantiegeld komt het meteen “verdampt” omdat de roodstand op de rekening dan al zo groot is, dat er niets van overblijft.

Dan komt nu opdracht 1 van het stappenplan: (en nee, we gaan nog geen staatjes maken, daar heb je eerst wat anders voor nodig)

  • Ga in de aankomende week zitten met al je rekeningen en papieren en zoek ze uit.
  • Gooi weg wat ouder is als 5 jaar (oude betaalde rekeningen dan, geen diploma’s of contracten die nu nog lopen), sorteer de rekeningen op naam en datum, en schrijf het einde van de contract datums op.
  • Doe de rekeningen in een ordner of in een map, en geniet van de organisatie die je hebt aangebracht.

Hier gaan we de volgende keer mee verder.

PS. Een PDF bestand van het inkomsten en uitgaven staatje komt bij de bestanden te staan als we hem daadwerkelijk gaan gebruiken.

Tags: , , ,

3 Responses so far.

  1. Margreet zegt:

    Goed plan, ik ga morgen een overzicht maken. Vrijdag start ik met bijhouden van uitgaven.
    Gr Margreet

  2. Dalanjo zegt:

    Even advocaat van de duivel spelen: waarom vandaag niet beginnen? Alles wat je nodig bent is een (oud) schrift, een pen of potlood en dan schrijf je de uitgaven op in dat schrift als je terugkomt van het boodschappen doen.
    (En de bonnetjes stop je in een envelop die je achter in het schrift plakt)

    Lekker bakkie koffie of thee erbij en dan het nuttige met het aangename combineren 🙂

  3. Dalanjo zegt:

    Sorry, maffe reactie :-), jij zat met je gedachten bij je maandelijkse uitgaven, ik met mijn gedachten bij de boodschappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *